Vertraag je leven zodat je kunt verwonderen: de kledingkunst van Antoine Peters helpt daarbij

Modedesigner Antoine Peters wil dat zijn toeschouwers niet uitgekeken raken op zijn sculpturen. Niet voor zijn eigen ijdelheid, maar voor hun gezondheid. ,,De wereld gaat nu te snel en daar zijn onze hersenen niet op voorbereid. We moeten vertragen.”

Te snelle wereld

Een te snelle wereld voor Peters is dat niemand meer echt kijkt, dat mensen vooral bezig zijn met hun eigen meninkje, niet luisteren naar elkaar omdat zij slechts elkaar aanhoren en wachten tot ze kunnen zeggen wat zij vanaf het begin al wilde zeggen. ,,Ik las laatst het boek Sapiens van Yuval Noah Harari”, zegt Peters. ,,Daarin stond dat de mens er 100.000 jaar over deed om het vuur te kunnen controleren. Dat was onze eerste innovatie. Als je dat afzet tegen de ontwikkelingen van de laatste dertig jaar, dan gaat het nu veel te snel. Het boek stelde dat wij die snelheid van innovaties breingewijs niet aankunnen. We zijn er niet op berekend. Daarom: we moeten vertragen.”

Van vertraging naar verwondering

Die vertraging ontstaat, bijvoorbeeld, door te kijken naar Peters’ Space Garments: kledingsculpturen met mouwen van 10, 40 en in één geval zelfs  280 meter. Sommige hangen door een hele galerie heen, andere zijn opgerold en staan op een hand. Vertraging oproepen lukt ook door de werken die van het textielmateriaal Lenticular Weave gemaakt zijn te bekijken: het is een stof die van aanzicht verandert, afhankelijk van de hoek van waar je het doek bekijkt.

In beide gevallen moet je de tijd nemen om echt eens goed te kijken naar wat je ziet. Dat tijd nemen heeft ‘stilstaan bij het werk’ nodig. Staat iemand dan stil, dan verandert het kijken in verwonderen. In verwonderen ligt weer het bewustworden van de omgeving verborgen. Zo helpen de kledingkunstwerken van Peters de kijker: het ontregelt en kietelt de toeschouwer in eerste instantie en als de aandacht dan daar is, begint de vertraging en verwondering.

Lesje van Alf (6)

Dat besef van de verzadiging knaagde dan weer aan zijn geweten: hij wist wat hij in handen had, maar al die tijd in een doos verstopte. Al twintig jaar, sinds hij begon aan zijn modestudie in Arnhem, bedacht hij maatschappijkritische ontwerpen over de modewereld. Zo creëerde hij jarenlang honderden van die ontwerpen waar hij niets mee deed. Zijn zoontje gaf hem dat duwtje om die doos toch te openen en er echt iets van te maken: hij moest wel. Tenminste, als je je kind in een goede wereld wil opvoeden, beredeneerde Peters, dan moet ik die kritiek niet alleen op papier zetten en verstoppen in een doos, maar er werk van maken dat iedereen ziet.

Antoine Peters op DID22

Dus hij nam de doos mee naar zijn atelier en begon aan de sculpturen van de serie die nu Space Garment heet. Het leverde hem een contract op bij de Amsterdamse galerie Rademakers. Bij Dutch Innovation Days schuift Peters aan tafel voor een discussie over zijn visie en mode. Misschien neemt hij zelfs die doos mee: er ligt nog ongebruikt materiaal in.

Deel dit artikel

Related news

Bij Demcon vinden innovaties hun tehuis

Nooit meer tanken met de Lightyears van DID-ambassadeur Gearte Nynke Noteboom

Stelling: Verbeelding is hetzelfde als innovatie

Jeangu Macrooy laat 20 april horen hoe de artiest zichzelf met zijn derde album innoveerde

𝑴𝒂𝒈𝒊𝒄 50 𝑨𝒘𝒂𝒓𝒅: wie wordt het?

Een kroniek van de kunstenaar in de bunker op Vliegveld Twenthe

22% + 22%

Korting

22-02-2022 van

22:00 uur tot 22:22 uur

Kortingscode: DID22

April