Van minder diepe borden tot speciale ingrediënten: Google vermindert voedselverspilling

Nog voordat de medewerkers van Google gedwongen thuis moesten werken vanwege de pandemie, testte Google in de bedrijfsrestaurants een eenvoudige oplossing om voedselverspilling tegen te gaan: door simpelweg minder diepe kommen te gebruiken, schepte werknemers 30 tot 50 procent minder eten op. En over de hele keten leidde dat tot 30 tot 70 procent minder afval, volgens Emily Ma, hoofd van Google’s ‘Food for Good’-programma. Google kijkt al een aantal jaar kritisch naar de volledige voedingsketen waar het bedrijf bij betrokken is en naar manieren om deze te verduurzamen. Bijvoorbeeld door gedrag te beïnvloeden, maar ook door ingrediënten te upcyclen. 

De ondiepere borden zijn slechts één van de vele strategieën die de tech gigant gebruikt om het nieuwe doel te bereiken: de voedselverspilling tegen 2025 halveren en zorgen dat er helemaal geen voedsel meer op de vuilnisbelt belandt. Google heeft kantoren in 170 steden over de hele wereld en serveert honderdduizenden maaltijden per dag voor de werknemers, een grotere productie dan sommige fastfoodketens. De methoden die Google uittest om de voedselketen duurzamer te maken, zijn ook gelijk een manier om oplossingen te vinden die breder kunnen worden gedeeld.

High-tech en toewijding

De afgelopen jaren heeft Google al meerdere oplossingen geïmplementeerd in de eigen F&B voorzieningen. In de keukens gebruiken de chefs een tool om bij te houden hoeveel er precies weggegooid wordt, waardoor het mogelijk is om continu de hoeveelheid bestelde ingrediënten aan te passen. Daarnaast worden keukenmedewerkers ook getraind in technieken die kunnen helpen om afval te verminderen, iets minder high-tech. Bijvoorbeeld met goede snijtechnieken, of zorgen dat ingrediënten meer gescheiden blijven zodat deze nog voor andere recepten gebruikt kunnen worden.

Upcycling food waste

Chefs zijn ook actief op zoek naar nieuwe ingrediënten in de ‘afvalstroom’ van de voedingsketen, bijvoorbeeld meel gemaakt van koffiekersen, het fruit rond koffiebonen. Het doel rond de voedselverspilling omvat de hele toeleveringsketen, en om dit doel te bereiken zal het bedrijf moeten samenwerken met andere partners. 

“We moesten veel analyses doen, niet alleen in onze eigen cafés, maar ook stroomopwaarts met onze leveranciers en onze distributeurs die het voedsel binnenbrengen, en stroomafwaarts met afvalverwerkingsbedrijven, composteringsbedrijven waarmee we werken, en zelfs voedselterugwinning bedrijven”, zegt Ma. 

In India test het bedrijf closed-loop programma’s die voedselresten terugbrengen naar de boeren die het voedsel hebben verbouwd, zodat het kan worden gebruikt voor compost. In een ander programma worden oneetbare snippers aan zwarte soldaatvliegen gevoerd; de insecten worden vervolgens gevoerd aan kippen die eieren leggen die het bedrijf terugkoopt.

Bewuste en onbewuste ‘nudges’

In de bedrijfsrestaurants van Google maken gedragsnudges deel uit van de aanpak. “Zelfs de grootte van de schep die je krijgt, maakt een verschil”, zegt ma. Bij een buffet helpt het om borden of kommen kleiner te maken, omdat mensen anders vaak meer nemen dan ze eigenlijk willen eten. Eenvoudige communicatie die mensen eraan herinnert om gewoon te nemen wat ze nodig hebben – en dat ze altijd terug kunnen komen voor meer – kan ook helpen.

Er is een reeks oplossingen nodig om het doel te bereiken. Achter de schermen bij Google gebeurt er een hoop. Er zijn 20 verschillende gebieden, stroomopwaarts en stroomafwaarts, in de operaties waarbinnen er tests lopen, die later regionaal of wereldwijd geïmplementeerd kunnen worden.

Dit artikel is grotendeels overgenomen en vertaald van Fast Company. Het oorspronkelijke artikel vindt u hier

Foto: Google

Deel dit artikel

Related news

Bij Demcon vinden innovaties hun tehuis

Nooit meer tanken met de Lightyears van DID-ambassadeur Gearte Nynke Noteboom

Stelling: Verbeelding is hetzelfde als innovatie

Jeangu Macrooy laat 20 april horen hoe de artiest zichzelf met zijn derde album innoveerde

𝑴𝒂𝒈𝒊𝒄 50 𝑨𝒘𝒂𝒓𝒅: wie wordt het?

Een kroniek van de kunstenaar in de bunker op Vliegveld Twenthe

22% + 22%

Korting

22-02-2022 van

22:00 uur tot 22:22 uur

Kortingscode: DID22

April