Tegen de plastic-afvalstroom in: Circulair ontwerpen volgens Philips

Door Redactie

Voor Mark-Olof Dirksen is Philips nog niet duurzaam genoeg. Dirksen is specialist in het selecteren en ontwikkelen van materialen bij Philips en werkt samen met teams van over de hele wereld om Phillips-producten nog duurzamer te maken door producten circulair te ontwerpen. Ook publiceerde hij met collega’s afgelopen maart een boek met designrichtlijnen voor circulair product ontwerpen. Daarin staat de gehele levensloop van producten en diens onderdelen centraal. Wat zijn belangrijke lessen voor een transitie naar circulair?

Meer spelers in de circulaire economie

Hoewel de ontwikkelingen hard gaan, gaat het voor Mark-Olof persoonlijk allemaal nog niet hard genoeg. “Circulaire economie is een gamechanger, en dat soort radicale veranderingen gaat per definitie langzaam. Dan moet je eerder denken aan generaties dan aan een productlevenscyclus. En dan zijn we bij Philips nog een koploper in de industrie als het gaat om recycling.

Maar ook wij kunnen de lat nog hoger leggen, door aan onze klanten te vragen om gebruikte producten weer terug in te leveren. Want alleen zo houden we controle over de hele keten en kunnen we hogere targets halen op het gebied van circulariteit. Daarom werken we samen met de Stichting WeCycle, die onder meer voorlichting doet bij scholen en inzamelacties organiseert.”

Ook kunnen we nog stappen maken als het gaat om het gebruik van hernieuwbare plastics, zoals biobased, chemische recycling en solvent-based recycling, naast mechanisch gerecyclede plastics. Die zijn niet alleen goed recyclebaar, maar ze zorgen er ook voor dat we onafhankelijk worden van olie. Als we dat doen, en ook alle producten ontwerpen met Design for Recycling-richtlijnen, dan ben ik ervan overtuigd dat we onze ambities nog verder kunnen opschroeven.”

Wie produceert het plastic afval?

Consumenten zijn de krachten achter de transitie naar circulair, maar producenten en designers vormen de motor. Zij kunnen ervoor zorgen dat er minder plastic ‘afval’ is, door de waarde en toepassingen van gebruikt plastic te verhogen. Producenten kunnen ook (plastic) afval verminderen door het voor consumenten makkelijker te maken om producten te repareren en daarmee de levensduur van die producten te verlengen. Dirksen: “Neem zoiets simpels als het vervangen van een accu. De laatste decennia zien we steeds meer producten op de markt komen waarvan je niet eens zelf als consument de batterij kunt vervangen, denk aan een smartphone. Als dat wel kan, dan heeft een product een veel langere levensduur.”

Dirksen overweegt ook zijn eigen werkgever, want hoewel de doelstellingen van Philips ambitieus zijn, is er volgens Dirksen nog altijd ruimte voor verbetering. Op dit moment bestaat 15 procent van de Philips-omzet nog uit circulaire producten en diensten, in 2025 moet dat zijn opgeschroefd naar 25 procent. 

Design for recycling & design from recycling

Een ‘circulair product’ wil nog niet per se zeggen dat er gebruik wordt gemaakt van gerecyclede materialen, aldus Dirksen: “Circulair produceren kun je op twee verschillende manieren doen; from recycling en for recycling. Sommige producten kun je maken met gerecycled plastic, en dat doen we dan ook steeds vaker. Maar dat is nog lang niet altijd mogelijk, omdat gerecycled plastic voor sommige toepassingen nog niet geschikt is. Je kunt dan producten wel zo ontwerpen dat ze na gebruik eenvoudig te recyclen zijn.” De Senseo Eco is koploper in gerecycled plastic: ”Driekwart van alle onderdelen die niet in contact komen met water en koffie, bestaat uit gerecycled plastic.”

Ook is het waardevol om de restwaarde van onderdelen te overwegen in het ontwerpproces. Hoe unieker onderdelen zijn, hoe minder restwaarde er overblijft na ‘de eerste ronde’ van gebruik: “een functioneel onderdeel heeft altijd meer waarde dan het materiaal waar het uit gemaakt is.” Een goed voorbeeld daarvan is grote medische apparatuur, zoals MRI- en CT-systemen. “Hoe hoger de restwaarde van een product, des te interessanter het wordt om onderdelen te hergebruiken, ook wel refurbishen genoemd.”

Ons gebruik van plastic hervormen

Dirksen schreef, met zijn partners van het PolyCE EU project, het boek ‘Design For Recycling, Design From Recycling‘ (2021). De EU sprak eerder de ambitie uit om in 2025 tien miljoen ton gerecycled plastic te verwerken in nieuwe producten op de Europese markt. Ter vergelijking, in 2016 was dit nog vier miljoen ton. Een dergelijke verandering bewerkstelligen ontwerpers alleen door zich nadrukkelijk bezig te houden met de milieu-impact van hun producten die zij ontwerpen.  “We hebben onze ervaringen en kennis gebundeld in een boek […] met richtlijnen. Zie het als een soort handboek van de circulaire economie; hoe kun je een product maken door optimaal gebruik te maken van recycling? Daar hebben we een Europese recyclingprijs mee gewonnen, en we mochten het presenteren aan vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie. Die het project vervolgens weer verwerkt in zijn Green Deal. Dat was wel echt iets om trots op te zijn.”

Dit artikel is een geredigeerd artikel van Phillips, lees het originele artikel hier.

Deel dit artikel

Related news

Bij Demcon vinden innovaties hun tehuis

Nooit meer tanken met de Lightyears van DID-ambassadeur Gearte Nynke Noteboom

Stelling: Verbeelding is hetzelfde als innovatie

Jeangu Macrooy laat 20 april horen hoe de artiest zichzelf met zijn derde album innoveerde

𝑴𝒂𝒈𝒊𝒄 50 𝑨𝒘𝒂𝒓𝒅: wie wordt het?

Een kroniek van de kunstenaar in de bunker op Vliegveld Twenthe

22% + 22%

Korting

22-02-2022 van

22:00 uur tot 22:22 uur

Kortingscode: DID22

April