Samenwerking wetenschap en beroepsonderwijs leidt tot unieke lesmodules voor gehandicaptenzorg

Ouderen en technologie

Hoe zorg je ervoor dat actuele, wetenschappelijke kennis over de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking huidige en toekomstige zorgprofessionals bereikt? De Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWVB, Tranzo, Tilburg University) ontwikkelde het afgelopen jaar vier lesmodules in samenwerking met mbo-opleidingen in Nederland. De modules zijn kosteloos beschikbaar voor interne academies van zorgorganisaties en voor mbo-zorgopleidingen. 

De modules gaan over de thema’s zelfbeschadigend gedrag, zelfbepaling, verslaving en sociale netwerken bij mensen met een licht verstandelijke beperking. Elke module bestaat uit een aantal lessen en kent verschillende interactieve werkvormen. Zoals praktijksimulaties en gastlessen met ervaringsdeskundigen.
Ad van Ginneken, ervaringsdeskundige en co-onderzoeker bij de AWVB, verzorgt mede de gastlessen binnen de lesmodule Verslaving: “Hierin kan ik mijn eigen verhaal delen met anderen en mijn steentje bijdragen aan meer kennis over dit thema.”

Experimenteren

“Het op een gelijkwaardige manier samenbrengen van wetenschappelijke, professionele en ervaringskennis vormt de basis van de AWVB. Daarbij experimenteren we voortdurend met manieren om wetenschappelijke kennis te laten landen in de praktijk, om zo een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van leven van mensen met een verstandelijke beperking”, zegt hoogleraar Petri Embregts, die leidinggeeft aan de AWVB. Dat leidde in 2018 tot een pilot met ROC Tilburg om kennis over het thema verslaving bij mensen met een verstandelijke beperking te delen met (toekomstige) zorgprofessionals. In 2019 kreeg deze pilot een vervolg en startte een uitgebreide samenwerking tussen onderzoekers van de AWVB en docenten van vier mbo-opleidingen, waaronder ROC Tilburg. Samen ontwikkelden zij de lesmodules die in 2021 verschenen.

Nieuwste inzichten

Dankzij deze samenwerking zijn alle modules zowel inhoudelijk als didactisch gebaseerd op de nieuwste inzichten en passen ze binnen het huidige mbo-kwalificatiedossier. “Zo komen we samen tot een actueel en passend onderwijsaanbod”, aldus Embregts.

Sheelah Nulkes, docent bij ROC Tilburg: “Samenwerken met de AWVB levert relevante kennis op voor studenten. Die rijkt verder dan ons kwalificatiedossier. Dat we gebruik maken van actuele wetenschappelijke kennis, daagt ons bovendien uit om kritisch te kijken naar andere bronnen die we gebruiken in het onderwijs.” (foto:  Ervaringsdeskundige Ad van Ginneken verzorgt samen met mbo-docent Sheelah Nulkes een gastles binnen in de lesmodule Verslaving op ROC Tilburg.  Door Tommy de Lange Fotografie)

Deel dit artikel

Related news

Bij Demcon vinden innovaties hun tehuis

Nooit meer tanken met de Lightyears van DID-ambassadeur Gearte Nynke Noteboom

Stelling: Verbeelding is hetzelfde als innovatie

Jeangu Macrooy laat 20 april horen hoe de artiest zichzelf met zijn derde album innoveerde

𝑴𝒂𝒈𝒊𝒄 50 𝑨𝒘𝒂𝒓𝒅: wie wordt het?

Een kroniek van de kunstenaar in de bunker op Vliegveld Twenthe

22% + 22%

Korting

22-02-2022 van

22:00 uur tot 22:22 uur

Kortingscode: DID22

April