Nederlandse Laudes Foundation ondersteunt transparantie voor de hele mode-industrie

De Nederlandse Laudes Foundation lanceerde afgelopen week het ‘Transparency in Action’-portaal. Dit gebeurde naar aanleiding van de presentie van de richtlijn ‘Corporate Sustainability Due Diligence’ van de Europese Commissie. Het portaal moet modemerken inzicht geven in de rol van transparantie bij het verhogen van prestaties, het verbeteren van hun eigen bekendmakingen, en de aanpassing aan opkomende wetgeving. De vraag naar transparantie over het productieproces van kleding komt niet alleen van bovenaf, ook consumenten stellen steeds hogere eisen als het gaat om duurzaamheid en verantwoording.

Het platform navigeert modemerken ook door het gefragmenteerde landschap van middelen en tools voor transparantie. Het ‘Transparency in Action’-platform is gericht op gebruik door de industrie, en is gratis te gebruiken.

Transparantie verbetert de kledingindustrie

Volgens een rapport van Fashion Revolution uit 2021 maakte slechts 47 procent van de onderzochte bedrijven duidelijk hoe de productieketen verliep. En slechts 27 procent van alle bedrijven gaf informatie over de productie verder in de keten, in de stappen voor de ‘eigen’ productie. Volgens de Laudes Foundation is grotere openheid over de productiemethoden, en de bedrijven en mensen die daarbij betrokken zijn, noodzakelijk voor een meer duurzame en eerlijke kledingindustrie. 

Een gids door het transparantiedoolhof

De Laudes Foundation ontwierp het portaal in samenwerking met kennispartners Wikirate, Fashion Revolution, en Open Apparel Registry. Het ‘Transparency in Action’-portaal biedt modebedrijven een overzicht in best practices, deskundig advies, tools, en middelen – inclusief informatie over bestaande en aankomende wetgeving – zodat merken weloverwogen stappen kunnen nemen in de richting van transparantie en uitbreiding van huidige inspanningen.  

Vier stappen

Het platform hanteert een alomvattende benadering van transparantie, over zowel de productieketen, fabrieksprestaties en inkoopprocedures. Verder identificeert en begeleidt modemerken door vier belangrijke stappen om de transparantie te verbeteren: het verzamelen en openbaar maken van gegevens in een open en gestandaardiseerde vorm; analyseren en vergelijken van gegevens om actiepunten te identificeren; actie ondernemen om continu te verbeteren; monitoren en beoordelen of acties effectief zijn geweest. 

Groene claims en kennis

De Laudes Foundation is onderdeel van het Brenninkmeijer-familiebedrijf, bekend van de C&A-winkelketen. De toenemende transparantie over de keten biedt ook inzicht in manieren waarop de uitstoot van de verkochte kledingstukken vermindert kan worden. Bij veel modemerken in de ‘fast-fashion’-industrie wordt de meeste uitstoot elders in de keten veroorzaakt, bij C&A voor meer dan 90 procent (NRC, 8 oktober 2021). Verduurzamingsclaims over de eigen productie van fast-fashion bedrijven zijn daarom vaak minder impactvol dan dat ze klinken. Toenemende transparantie kan de vervuiling in de keten beter in beeld brengen en een tegenbeweging tot stand brengen. 

Dit artikel is grotendeels overgenomen en vertaald van Fibre2Fashion. Het oorspronkelijke artikel vindt u hier.

Foto: EYERUSALEM JIREGNA/AFP

Deel dit artikel

Related news

Bij Demcon vinden innovaties hun tehuis

Nooit meer tanken met de Lightyears van DID-ambassadeur Gearte Nynke Noteboom

Stelling: Verbeelding is hetzelfde als innovatie

Jeangu Macrooy laat 20 april horen hoe de artiest zichzelf met zijn derde album innoveerde

𝑴𝒂𝒈𝒊𝒄 50 𝑨𝒘𝒂𝒓𝒅: wie wordt het?

Een kroniek van de kunstenaar in de bunker op Vliegveld Twenthe

22% + 22%

Korting

22-02-2022 van

22:00 uur tot 22:22 uur

Kortingscode: DID22

April