Circulaid-app verbetert de kledingindustrie door belangrijke informatie beschikbaar te stellen

Een gewaarschuwd mens telt voor twee: door iedereen in de kledingketen (vooropgesteld de consument) te informeren over de voorgeschiedenis en duurzaamheid van kleding stuurt de fashion tech startup Candour aan naar een circulaire kledingeconomie. Met een app genaamd ‘Circulaid’ bieden oprichters Haiko Huvenaars en Lex Raijmakers consumenten inzicht in de herkomst en impact van de kledingstukken in hun kast. Tegelijkertijd moet de app ook de overgang naar een circulair businessmodel faciliteren voor modebedrijven. 

Digitale productpaspoorten die circulariteit moeten stimuleren

Als een merk zich bij Circulaid aansluit, krijgen kledingstukken een speciaal label. Dit label kan een consument scannen voor meer informatie over het item. Uit online research blijkt dat consumenten vooral interesse hebben in aspecten van kledingstukken zoals de herkomst, het materiaal, de arbeidsomstandigheden waaronder een kledingstuk is geproduceerd, en de impact op het milieu – in termen van waterverbruik en CO2-uitstoot. Deze informatie is dan ook te vinden in het ‘productpaspoort’. Het is de bedoeling dat modemerken zelf informatie over hun producten aanleveren voor het productpaspoort. De data wordt gevalideerd door Circulaid’s partner Global Sustainable Enterprise System (GSES).

Voor consumenten, recyclepartners, én modemerken zelf

Waar de app vooralsnog vooral informatie bevat die voor de consument relevant is, moet dat in de toekomst veranderen. “Later moeten de productpaspoorten ook inzicht geven aan recyclepartners. Als een recyclepartner een productpaspoort scant en ziet dat een item gemaakt is van een bepaald materiaal, dan weet het bedrijf in welke sorteerlijn het terecht moet komen. Naast materiaalsoort kunnen we uiteraard ook andere informatie toevoegen die voor de circulariteit van belang is.”

Tot slot moet de app modemerken inzicht gaan geven in de levensfases van hun product door het inzamelen van feedback van klanten: “We willen uiteindelijk een dashboard aanbieden waarop merken zaken zien als hoe vaak een product verkocht is, hoe vaak er een melding is gedaan dat er iets mis mee is en met welk algemene cijfer een item wordt gewaardeerd. Zo kunnen merken nadenken over hoe ze hun product kunnen verbeteren.”

Verdienmodelen van lineair naar circulair

Huvenaars: “Uit gesprekken met designers en merken bleek vaak dat ze zich wilden focussen op hun product, en dat ze niet per se de kennis en middelen hadden om de hele waardeketen uit te zoeken en te bedenken hoe deze circulair kon worden.”

Dat hangt volgens de Circulaid-oprichter sterk samen met het feit dat verdienmodellen in de mode veelal zijn gebaseerd op een lineair model. “Voor modemerken is het nog heel lastig om omzet te genereren uit bijvoorbeeld reparatie of herverkoop. Als een consument een kledingstuk doorverkoopt via een platform als Vinted, verdient het merk dat het kledingstuk aanvankelijk verkocht daar niets aan. Merken zijn dus nog genoodzaakt om lineair te blijven denken.”

“Stel dat we Circulaid linken aan tweedehands verkoopplatformen, dan kunnen we met hen afspraken maken. Als merken realiseren dat ze geld kunnen verdienen met circulariteit, zullen ze hopelijk meer moeite doen om circulair te werken. Wij zijn ervan overtuigd dat de circulaire economie alleen werkt als productinformatie vrijblijvend toegankelijk is voor alle circulaire partners in de keten.”

De toekomst van Circulaid

In de testfase waarin Circulaid zich nu bevindt, ligt de nadruk op het inwinnen van feedback van consumenten en bedrijven. Daarnaast zijn de ondernemers in gesprek gegaan met diverse bedrijven uit de modeindustrie. Ze hopen de komende tijd nog meer potentiële partners te spreken.

Waar hoopt Huvenaars over pakweg een jaar te staan met Circulaid? “Het zou mooi zijn als de applicatie dan veel gebruikt wordt door consumenten die ook echt fan zijn. Tevens hopen we dan binnen de Nederlandse duurzame kledingmarkt een bekende naam te zijn. Uiteindelijk willen we internationaal actief worden, maar we pakken het voorzichtig aan. De mate waarin een merk circulair kan zijn is sterk afhankelijk van de aanwezige infrastructuur – vandaar dat we ons eerst op Nederland richten. Daarnaast moet ons netwerk het komende jaar vorm gaan krijgen: dat is uiteindelijk waar echt waarde gecreëerd gaat worden.”

Dit artikel is aangepast overgenomen van Fashion United. Het oorspronkelijke artikel vindt u hier.

Beeld: Circulaid. Credit: Koen van Santvoort

Deel dit artikel

Related news

Bij Demcon vinden innovaties hun tehuis

Nooit meer tanken met de Lightyears van DID-ambassadeur Gearte Nynke Noteboom

Stelling: Verbeelding is hetzelfde als innovatie

Jeangu Macrooy laat 20 april horen hoe de artiest zichzelf met zijn derde album innoveerde

𝑴𝒂𝒈𝒊𝒄 50 𝑨𝒘𝒂𝒓𝒅: wie wordt het?

Een kroniek van de kunstenaar in de bunker op Vliegveld Twenthe

22% + 22%

Korting

22-02-2022 van

22:00 uur tot 22:22 uur

Kortingscode: DID22

April